
KLYCK – automatizácia KYC a AML procesov
Každá finančná inštitúcia potrebuje pred uzatvorením zmluvy so zákazníkom vykonať legislatívny proces KYC a AML. Tieto procesy sú časovo náročné a nákladné, no stále existuje pomerne veľa spoločností, ktoré ich vykonávajú manuálne a zaťažujú nimi svojich zamestnancov. Automatizácia týchto procesov by tak pre finančný sektor znamenala veľkú pomoc.
Než prejdeme k navrhovanému riešeniu, chceli by sme podrobnejšie vysvetliť procesy KYC a AML. V súčasnosti proces identifikácie a overovania zákazníkov funguje nasledovne. Proces začína, keď k finančnej inštitúcii príde klient, ktorý má záujem o jej finančné služby. Finančné inštitúcie sú zo zákona povinné vykonávať určité úkony, akým je napríklad posúdenie rizika spojeným s podpisom takejto zmluvy.
Pred podpisom zmluvy potrebujeme zoznam ľudí, ktorý benefitujú z podpisu takejto zmluvy. Hovorí sa im koncoví užívatelia výhod (KUV). Zmluvy môžu byť podpísané fyzickou osobou alebo právnickou osobou, teda spoločnosť môže mať viacerých koncových užívateľov výhod. Keď máme zoznam KUV, môžeme pristúpiť k ďalšiemu kroku.
Ďalším krokom je AML proces. Tento proces je zameraný na zistenie stavu KUV, či napríklad niektorý z nich neperie špinavé peniaze, nepodporuje teroristickú činnosť, nie je politicky exponovaná osoba, alebo nie je trestne hľadaná osoba. V tomto procese musíme v databázach starostlivo prehľadať každú osobu zo zoznamu KUV. AML proces je dokončený, až keď je každá osoba zo zoznamu KUV prehľadaná.
Ako posledné nasleduje proces KYC, teda Know Your Client. Za normálnych okolností by sme sa k tomuto bodu dostali len vtedy, ak by sme v zozname KUV nenašli žiadneho politicky exponovaného človeka. Na začiatku tohto procesu dostane každý konateľ e-mail. Týmto e-mailom by sme ich požiadali o zaslanie kópie svojho identifikačného dokumentu, teda občianskeho preukazu alebo pasu. Tento proces sa volá verifikácia.
Automatizácia procesov šetrí čas
Hlavným cieľom nášho projektu je zautomatizovať čo najviac manuálnej práce. Ide teda o automatizáciu identifikácie KUV a procesu verifikácie konateľov. Na dosiahnutie tohto cieľa sme pre túto úlohu od základov navrhli spôsob fungovania automatizovaných procesov. Navrhli sme 2 aplikácie, jednu mobilnú a druhú webovú na novej open-source technológií Flutter. Tieto aplikácie sú multiplatformové, teda všetky aplikácie je možné spustiť na akomkoľvek zariadení. Na verifikačný proces sme použili v mobilnej aplikácií OCR (Optical Character Recognition), pomocou ktorého sme schopní zosnímať doklady zákazníkov za pomoci produktu Microblink. Táto technológia by mala ďalej zjednodušiť proces verifikácie. Ako môžeme vidieť na obrázku nižšie, vyvinuli sme dve separátne aplikácie. Prvá mobilná aplikácia je zameraná na používanie iba zákazníkmi. V podstate by simulovala celý KYC proces. Na druhej strane webová aplikácia by bola používaná spoločnosťami. S touto aplikáciou je možné monitorovať a kontrolovať celý proces na jednom mieste.

Toto navrhované riešenie umožňuje zamestnancom identifikovať a overiť oveľa viac zákazníkov za rovnaký čas. Navrhovaný proces funguje nasledovne. Zákazník požaduje službu, ktorú naša inštitúcia ponúka. Kontaktuje našu spoločnosť a zamestnanec našej spoločnosti vytvorí vo webovej aplikácii spoločnosť zákazníka pomocou IČO. Po pridaní všetkých KUV zamestnanec môže spustiť AML proces. Po dokončení procesu systém vráti správu o všetkých politicky exponovaných ľuďoch zo zoznamu KUV. Tento export je potom analyzovaný manažérom. Po schválení manažérom môže zamestnanec spustiť automatizovaný proces KYC.

V tomto kroku každý konateľ získa pomocou emailu unikátny token pre verifikáciu. Tento token je potrebné použiť pre úspešné verifikovanie v mobilnej aplikácií.
Zákazník odfotí z oboch strán identifikačný doklad, napríklad občiansky preukaz alebo pas. Z tejto fotky aplikácia vyprodukuje formulár so všetkými údajmi pomocou OCR technológie.

Zákazník je vyzvaný potvrdiť tieto dáta aby mohol pokračovať. V nasledujúcom kroku je vyzvaný spraviť fotku svojej tváre pre porovnanie fotografie s občianskym preukazom pomocou Deepface AI technologie. Ak fotky súhlasia, zákazník môže potvrdiť verifikáciu a dáta sú v tom momente poslané do databázy pre archiváciu na právne účely.
Projekt vyvíjame ako tím študentov Fakulty Informatiky a Informačných Technológií STU v zložení Aranka Klukaová, Filip Agh, Lenka Ivanová, Adam Benovič, Patrik Vdoviak a Ľuboš Daniš pod pedagogickým vedením Ing. Tibora Vincze a Juraja Kočiško v spolupráci so spoločnosťou BDO, spol. s r.o. https://www.bdoslovakia.com/en-gb/home.
Náš projekt je dostupný na stránke http://team11-21.studenti.fiit.stuba.sk/index.html