
Nav-X – Navigácia v rozšírenej realite
V dnešnej digitálnej dobe je už veľmi ťažké si predstaviť, ako by sme fungovali bez výdobytkov dnešných technológií. Zásadným krokom bola digitalizácia máp a široká adopcia GPS vďaka čomu mohli vzniknúť mnohé aplikácie.
Tie umožnili komukoľvek navigovať sa k ľubovoľnému cielu čisto za pomoci svojho smartfónu. Vo svete kde sa technológie vyvíjajú exponenciálnou rýchlosťou je ale dôležité uvažovať o smere akým sa to všetko dá ešte ďalej posunúť a zlepšiť.
Pre nás je tým zlepšením integrácia rozšírenej reality a navigácia po presne špecifikovanej trase. Bežné navigácie vás totiž navigujú k istému cieľu s prípadnými medzizastávkami, ktoré chcete počas cesty navštíviť po najkratšej alebo najrýchlejšej trase. My sme si však položili otázku “Čo ak niekto chce namiesto najrýchlejšej trasy tú, odkiaľ je najkrajší výhľad, alebo ide pri nejakej pamiatke?”. Vtedy sme si uvedomili, že takáto navigácia po presne určenej trase sa dá uplatniť na mnoho každodenných scenárov a v spojení s rozšírenou realitou môže vzniknúť niečo nové a unikátne.

Nav-X – Navigácia v rozšírenej realite
Naše riešenie sme nazvali Nav-X, čo pod jedným názvom združuje webovú aplikáciu, pomocou ktorej si ktokoľvek môže takúto trasu vytvoriť a zdielať ju, a multiplatformovú mobilnú aplikáciu, v ktorej môžu používatelia pristupovať k svojim trasám a navigovať sa po nich za pomoci rozšírenej reality. Ktokoľvek si teda môže v našej webovej aplikácií vytvoriť ľubovoľnú trasu, popísať jednotlivé body, priložiť k nim fotografie a zdielať ju s niekým, kto sa po nej bude následne navigovať a pokiaľ sa bude nachádzať v blízkosti nejakého bodu, môže si prečítať príslušný popis bodu.

Veľké využitie takejto navigávie vidíme v rôznych odvetviach, najmä však v cestovom ruchu, kde by takýmto spôsobom mohli fungovať prehliadky v mestách. Namiesto zháňania pofidérnych sprievodcov a kupovania bedekerov, by si mohli návštevníci stiahnuť v rámci našej aplikácie trasu podľa svojich záujmov, preferencií, alebo hodnotenia danej trasy inými návštevníkmi. Niekto by mohol chcieť trasu po historických pamiatkach s odborným výkladom priamo od historika. Niekoho možno lákajú skôr trasy po známych reštauráciách alebo baroch, ktoré poznajú iba miestni. Niekto možno priahne po unikátnej architektúre, grafitti, alebo inom type pouličného umenia. Možností je naozaj mnoho a preto sme naše riešenie tvorili tak, aby ktokoľvek mohol vytvárať tieto trasy a dať tak priestor samotným používateľom v ich kreativite.
Veľmi praktickou by bola naša aplikácia aj na hromadných podujatiach od koncertov a festivalov až po športové podujatia či výstavy. Pomocou nej by ste sa mohli navigovať napríklad na festivale medzi jednotlivými pódiami, bufetmi s občerstvením, alebo k najbližším toaletám. V rámci podujatí by sme následne mohli anonymne zbierať lokalizačné dáta, čo by mohlo byť pre organizátorov smerodajné pri plánovaní budúcich ročníkov podujatia. Či už z pohľadu návštevnosti jednotlivých interpretov, alebo efektivity rozmiestenia areálu. Môžme napríklad odsledovať cez ktorý vchod prišlo najmenej návštevníkov a v budúcnosti tento vchod premiestniť alebo celkovo uzavrieť kvôli úspore prostriedkov.

Zaujímavým spôsobom využitia by mohli byť aj rôzne hry prenesené do reálneho sveta. Tvorca takejto hry by umiestil na mapu viacero bodov, kde by boli napríklad schované indície alebo časti hádanky, a ten kto tie body ako prvý prejde v reálnom svete, môže ako prvý zodpovedať hádanku.
Naše riešenie je teda mienené skôr ako platforma pre tvorcov a konzumentov týchto trás. V prípade nejakej veľkej udalosti, ako napríklad už spomínaný festival, by sme vedeli dodatočne obohatiť takúto trasu aj o ďalšie funkcionality, či ju úplne prispôsobiť danému klientovi.
Použité technológie
Na tvorbu mobilnej aplikácie pre Android aj iOS sme využili herný engine Unity a balík ARFoundation, ktorý umožňuje využitie rozšírenej reality. Webová aplikácia bola vytvorená za pomoci frameworku React, jazyka TypeScript, štýlovacej kniižnice TailWindCSS a OpenStreetMaps, čo je open-source alternatíva ku Google mapám. Backendový server beží na báze Node.js s využitím frameworku Express a všetky dáta máme uložené v PostGreSQL databáze rozšírenej o PostGIS plugin, ktorý slúži na prácu s geografickými dátami.

Projekt Nav-X sme vytvorili v rámci predmetu Tímový Projekt na Fakulte Informatiky a Informačných Technológií STU v Bratislave ako tím v zostave Bc. Michal Ďurovič, Bc. Miroslav Kozma, Bc. Matej Kubena, Bc. Lukáš Líška, Bc. Adam Novocký, Bc. Štefan Schindler a Bc. Kamil a Martin Somrak pod vedením Ing. Miroslava Laca.